Билік тарапынан көп ретте селсоқтық байқалады
ӘШІРБЕК СЫҒАЙ
Қазақтың жері кең, қойнауы қазынаға бай. Бірақ сол ұлан-ғайыр даламыз бар. Санымыз аз.
Осы олқылықтың орнын қалайда толтыру керек, қазаққа шұғыл түрде көбею қажет.
Халықтың санын көбейтуіміз тиіс. Егер халықтың саны 20 миллионға жетсе, онда қазақ халқының тіл мәселесі мұндай өткір күйінде бірінші кезекте тұрмас еді.
Қазақтың жүрегі тоқтамасын, өнердің жүрегі тоқтамасын деп отырғаным сол. Өнерін өлтіріп алған қазақ ел болып оңбайды, елінен айнып қалған жүрек – жүрек боп соғып жарытпайды. Екеуі бөлінбес бір бүтін, тұтас дүние деп есептеймін. Ендеше, жүрегіміз тоқтамасын!
* * *
Қазір заман басқа. Жастардың өзі нарық заманына тез бейімделіп, ыңғайына икемделіп алған. Неге? Себебі, түсіріліп жатқан кино жоқ. Оның өзінде тамыр-таныс, «кастинг» деп ат қойып алыпты, көшеден ала салады. Немесе басқа мемлекеттен шақыра салады. Өзіміздің жергілікті кадрға назар аудармайды. Театрға бәрін бірдей ала бермейді. Біз қияли, соқыр болдық. Қазір ешкім қиялдамайды. Өйткені, жағдайды тез бағамдай алады. Дегенмен, өмірдің барлығын өлшеп пішіп, қулықпен жасау мүмкін емес деп ойлаймын. Романтик болуды заман көтермейді. Романтикпін деп жүрші, аштан өлесің. Қазір барлығы математикаға құрылған. Сәл ауытқысаң құритыныңды білесің. Осы салада да жемқорлық дендеп кеткен. Біздің қазір жемқорлықпен күресетін кезіміз бе? Мемлекеттің қабырғасын мықтап, мемлекеттік тілімізді дамытудың орнына өз қолымызбен жасаған жемқорлықпен күресе алмай келеміз. Қазақтың басқа қамы құрып қалғандай…
* * *
Біздің ұстанған дініміз – атам заманнан ислам ғой. Енді сол бізге көптік қылып қалды ма? Одан неге жери қалдық? Мұның барлығы әртүрлі пікірдегі адамдардың ылаңы. Ықпал бар. Ал ықпалға қарсы тұрар қамал, тосқауыл қайда? Қазір мектеп жасынан бұзылып жатқан қыздар, балалар көп. Тәртіпте бір кілтипан бар. Неге ол өзіне қол салып жатыр? Жалпы, жастардың дөмпелек жүруі мені қатты мазалайды. Кеңестік дә-уірді мың жерден жамандасақ та, ол бізді адамшылыққа тәрбиеледі.
* * *
Біз ТМД ішінде жалақымыз жоғары елміз деп айқай салып жатырмыз ғой. Бәлкім, солай да шығар. Зейнеткердің алатыны анау. Студенттің жағдайын жақсы білесіз. Сабақ оқиды, одан қалса, жұмыс істейді. Кешке жығыла-сүріне құлайды. Барлығы материалдық жағдайдың қамымен жүр.
Заман қанша жерден қасқыр болып тұрса да, адамдықтан аттап кетпесек екен. Елдің, халқымның тыныштығын ойлаймын. Қазақ халқының мүддесін жоғары қоямын. Осы халықтың көңілі көтерілсе екен деймін. Базарға көп бармаймын. Барсам көңілім түсіп қайтады. Үлкен арба итеріп жүрген қазақ жігіттерін көргенде, өзімнің профессор екеніме ұяламын. Бұғанасы бекімеген балалар біздің ұрпағымыз ғой. Ол балалардың ертең денсаулығы қандай болады? Құрт, сіріңке сатып отырған қазақ келіншектерін көргенде тағы көңілім түсіп қалады. Басымды бұғып, сол тұстан біртүрлі қорланып өтемін. Анау отырған менің қызым болса қайтер едім, қарындасым болса не етер едім? Әрине, олар менің рухани қандас туыстарым. Солардың тұрмыстары мені қатты алаңдатады. Имандай шыным осы. Бұл ешқандай пәлсапа, демогогия емес. Қазір демогогтар өте көп.
* * *
Біздің ұлттық дәніміз, ұлттық болмысымыз, ұлттық калоритіміз болмаса, басқа халық үшін қызықсызбыз. Өйткені, мың жерден шашыңды боя, киімін ки, бәрібір орыс, ағылшын бола алмаймыз. Тағы бір қауіп, алапат тасқын келе жатыр. Жаһандану деген судың тасқынынан бетер. Бұл жолындағының бәрін құртады, темірмен, көмірмен, мұнаймен оған қарсы тұра алмаймыз, тек бекем ұлттық мәдениетпен ғана қарсы тұра аламыз. Әйтпесе, «көріңді қаза бер қазақ» дегім келеді.
* * *
Менің білетінім мәдениет – ұран емес. Мәдениет әркімнің өз жүрегінде, ішінде. Мәдениет – көп элементтен құралған рухани жиынтық. Мәдениетті болу үшін Астанада, Парижде немесе Римде тұру міндетті емес. Сөз арасында кейбір орысша оқыған қандастарымыз Бальзак, Ньютон, Паскаль былай деген деп көпіріп отырғаны, ал сол сөздерді біздің ауылдың қара шалдары баяғыда білген. Ауыздарынан былапыт, жаман сөздер шықпайтын, қазіргідей өсек-аяң, әлеуметтік желі дегенді білмей-ақ дүниеде не болып жатқанын, Құдайдың құ-діреті, білетұғын! Әдемі қартаю символы емес пе?.. Менің білетінім, мәдениеттің оқуы жоқ.
* * *
Әртіс деген Райымбек Сейтметов сияқты болу керек қой. Ой десе ой, бой десе бой бар. Қазір бір кілең қушиған актерлар. Дауыстары да бойларына сай. Жастар ойнамай жатқан жоқ, ойнап жатыр. Биді де, ханды да. Бірақ, сендіре алмайды. Өйткені, қазір бәрі тамада болып кеткен. Кеше ғана масаң ортада аузына келгенді айтып, әркімнің көңілінен шықпаққа тырысып, өтірік күліп, өтірік күлдіріп тұрған актердің сахнадағы ойынына жұрт қызықпайды. Неге қызықсын, кеше түнде ғана тойда көрген адамы. Әртістердің той жағалап жүргені жақсы нәрсе емес. Тойда ән айтылмаса екен деп тілеп отырамын. Қылым да қисаймайды, ән тыңдағандай болмаймын. Өйткені, өзі айтып тұрған жоқ. Фонограммамен аузын жыбырлатқанына мәз. Әнді үйде жатып магнитофоннан тыңдамаймын ба?!
* * *
Сырт көзге көрсетерліктей қол жеткен табыстармыз жетерлік секілді. Мұнайлы, көмірлі, темірлі ел ретінде біздерді барлық құрлықтар мойындап-ақ жатыр. Қысқасы, сырт көзге айбынымызды танытарлықтай қауқарымыз ешкімнен де кем емес.
Ал, өзіміз ғана көріп-біліп жүрген қайсыбір олқылықтарымызға жасып та қаламыз оңашада. Жеке дара ел болудың тауқыметі аз болсын ба? Жоғарыда бір сөзімізде, сөз бостандығына, батыл пікірлер білдіру құқығына ие болдық дедік-ау. Бірақ, сол орынды айтылған пікірлерге құлақ асу жағы қалай? Міне, осы жағынан ақсаулымыз. Билік тарапынан көп ретте селсоқтық байқалады. Баспасөзде көтеріліп жатқан сандаған ұсыныс-тілектер жауапсыз қалып жатады. Осы өкінішті.
Екінші: Тіл мәселесін және оның күрделі проблемаларын шешу жөніндегі талпыныстар көңілге қораш. Ұлттық тіл сол баяғы шәлдүр-шүлдір қалпында. Көше толы сауатсыз жарнамалар. Өзге ұлт өкілдері мемлекеттік тілді мойындағылары жоқ. Сонымен, өз жерімізде өзіміз қа-ғажау көріп, пұшайман болып жүрген жайымыз бар. «Айта-айта Алтайды, Жамал апай қартайдының» кері. Баяғы жартас, сол жартас!
Үшінші: Жастар тәрбиесі жай-лы. Олардың бастарын қосып, ортақ мәселелерін шешуде белсенділік танытып жатқан мемлекеттік ұйым жоқтың қасы деуге болады. Жастар одағының аты бар да заты жоқ. Дымы шықпайды. Жастардың көзқарасына ықпал болмаудың салдарынан да әр діннің жетегіне ерген жандар шектен тыс көбейіп барады. Басы-көздерін шандып таңып, көйлектерінің етектерін сүйреткен қарындастарымыздың не ойлайтындары белгісіз. Тек жылтыраған көздерінен басқа жерлері бүркеулі. Қазақ қыздары қашан бүйтіп жүріп еді? Қайтсек те, ислам дінінің шеңберінен шығып, әртүрлі ағымдарға бет бұрушылық басым.
Төртінші: Көше торып еркек атаулыға көзін сүзген жас бойжеткендердің жеңіл жүрісі тізгін үзіп тұр. Олар ертеңгі Аналар емес пе? Ертеңгі ұрпақ қамы не болмақ? Базар-ошарда арба сүйреп, қанарқап көтерген, ұрлық-қарлықпен күн кешіп, есірткіге еліріп, есінен айырылған бозбалалардың хал-күйлері қалай түзелмек? Тәуелсіз мемлекетіміздің келешегі мен болашағы солар емес пе? Қысқасы, жүректі қозғарлық мәселе көп. Тынымысыз жүректің сездірері мол. Жүрек үні амалсыз сыртқа лықсиды. Қайсыбірін айтып түгесерсіз…
(Жалғасы бар.)